10 mei 2021

Michelle

 In de vakantie heb ik een paar lezingen/preken beluisterd van Michelle van Dussendorp. Ik kende haar nog niet en meestal ben ik niet zo'n luisteraar van filmpjes, maar deze luisterde ik wel - en ben daar heel enthousiast over geworden! Michelle is christen en psycholoog, en als ik het goed heb begrepen is het haar missie om christenen te helpen omgaan met hun emoties. Ik ben gaan beseffen dat het proces dat ik zelf achter me heb liggen véél breder is dan ik had gedacht. Niet alleen in onze kerk is dit een gebied waar veel te weinig inzicht in is. Hoe breed het is, kan ik slechts raden. Alle reden om op alle manieren eraan te werken dat de balans wordt hersteld - Michelle doet dit op haar manier.

Al eerder schreef ik in dit blogje over de zondeval. Veel mensen beschouwen de zondeval als het moment dat de mens iets deed waarvan gezegd was dat het verboden was. Voor mij werd iets daaraan toegevoegd wat mij verder hielp: het afschuiven van de verantwoordelijkheid (het was de schuld van de vrouw/van de slang). Michelle voegt daar nog iets aan toe wat ik zó belangrijk vind dat ik het hier verder wil verspreiden. Je kunt het trouwens zelf ook beluisteren in onderstaand filmpje. Zij vertelt dat het niet pas fout ging op het moment dat Eva van de vrucht van die boom at, maar al veel eerder: op het moment dat zij in gesprek gaat met de slang óver God, in plaats van Hem erbij te betrekken. De slang vroeg haar namelijk: heeft God niet dit en dat gezegd? Zij had gewoon kunnen zeggen: vraag het Hemzelf maar, Hij staat hier naast me. 

Ik vind dit zo'n mooi inzicht! Het past naadloos bij alles wat ik van Marshall Rosenberg heb geleerd. Hieronder de bewuste lezing (ik houd  niet zo van het woord preek):




Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...