11 mei 2021

Nog een keer Michelle

 Michelle van Dussendorp heeft mij nog een keer geraakt de afgelopen week, en ook die lezing wil ik heel graag verder verspreiden. In deze lezing vertelt ze over de basisemoties die iedereen heeft, en laat ze zien dat ook Jezus en God dezelfde emoties kennen (vanuit de grondtekst van de bijbel, en ze laat ook zien dat de vertalers dit niet altijd juist hebben weergegeven, alsof je van Jezus niet mocht zeggen dat hij echt bang was). 

Ze haalt de tekst aan waarin staat: laat uw ja ja zijn, en uw nee nee. En dat legt ze dan zo uit: als je in je innerlijk een 'nee' voelt, zeg dan ook met je mond 'nee'. En dat geldt ook voor 'ja' uiteraard. Hoe vaak gebeurt het niet dat mensen ja zeggen tegen iets dat ze eigenlijk niet willen? Ik kan me vergissen maar het kan best zijn dat juist christenen deze kronkel toepassen en zelfs verkondigen - terwijl het hierdoor komt dat er zoveel problemen ontstaan in mensen: depressies bijvoorbeeld. Of het verhaal dat achter mij ligt. 

Wat ontzettend raar om te denken dat het christelijk is om je gevoel compleet te negeren. Michelle maakt duidelijk hoe belangrijk het is om je emoties hun rechtmatige plek in je leven te geven. Je kunt het zelf beluisteren:



Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...