14 juli 2020

Acceptance - aanvaarding

Soms kom ik juweeltjes tekst tegen die ik graag verder wil verspreiden. De tekst hieronder kwam ik een tijd geleden tegen in de Facebookgroep geweldloze communicatie. Ik ben het er niet helemaal mee eens op alle punten, maar de basis onder dit stukje tekst is algehele acceptatie en aanvaarding, en dat is voor mij toch wel een belangrijke sleutel geworden.

What is poison?
Anything beyond what we need is poison. It can be power, laziness, food, ego, embition, vanity, fear, anger, or whatever. Anything above human requirements has capacity to poison the soul.

What is fear?
Non-acceptance of uncertainty. If we accept uncertainty, it becomes adventure.

What is envy?
Non-acceptance of the good in the other. If we accept good, it becomes inspiration.

What is anger?
Non-acceptance of what is beyond our control. If we accept, it becomes tolerance.

What is hate?
Non-acceptance of people as they are. If we accept unconditionally, it becomes love.

Rumi the Turkish poet

Eigenlijk gaat het er gewoon om dat je alles accepteert wat buiten jouw grenzen ligt. De keuzes van anderen. Wat voor weer het is. Dat een ander iets heeft wat je zelf niet hebt. Als je het eenmaal doorhebt, is het zo simpel. 
De Facebookgroep over geweldloze communicatie heeft uiteraard alleen maar leden die zich willen verdiepen in geweldloze communicatie, en die elkaar daarbij willen helpen. Aan de berichten kun je zien dat het niet altijd makkelijk is om lastige situaties zodanig af te breken dat je ziet dat het eigenlijk toch heel simpel is. Bovenstaand stukje werd gebruikt als hulp voor iemand die sterke gevoelens van jaloezie had en zichzelf wilde begrijpen. 

Zelf denk ik dat Rosenberg gelijk heeft als hij zegt dat boosheid en jaloezie geen 'valide' gevoelens zijn, maar meer signalen van andere gevoelens, die daaronder liggen: verdriet bijvoorbeeld. Dat heeft mij enorm geholpen, maar dat is wellicht stof voor een ander blogje.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...