10 juni 2020

Uithuisplaatsing - je bent je kinderen niet kwijt

Een uithuisplaatsing is wellicht een van de grootste angsten van ouders die in een nare situatie zitten. Je kunt het gevoel krijgen dat je kinderen 'van je worden afgepakt'.

Een grote hulp om hiermee om te leren gaan vond ik in een van de filmpjes van Byron Katie die ik bekeek. Ik heb al eerder over haar methode geschreven. Zij moedigt je aan om je gedachten (oordelen) op papier te zetten en ze vervolgens te onderzoeken. Ik bekeek een filmpje waarin een verdrietige moeder vertelt dat haar dochter is overleden. De basis onder haar verdriet was de gedachte dat ze haar dochter niet meer had. Tijdens de sessie kwam ze erachter dat dit helemaal niet waar was. Ze had haar dochter overal waar ze maar was, ze nam haar mee in haar hart. Natuurlijk is er een rouwen als je kind overlijdt, maar de dikke zwarte scherpe rand was eraf na deze sessie.

Bij een uithuisplaatsing ligt het zwaartepunt natuurlijk op een andere plek dan bij deze moeder. Toch heb ik er heel veel aan gehad om deze sessie te bekijken. Om na te gaan waar mijn eigenlijke pijn zat, om er vervolgens achter te komen dat deze pijn te verhelpen was. Want de basisgedachte: "ik ben mijn kinderen kwijt", waardoor zoveel pijn ontstaat, is gewoon niet waar. Ik heb mijn kinderen nog, allemaal. Ik kan met ze praten, al moet ik daar wat meer moeite voor doen dan wanneer ze de hele dag om me heen zijn. Ik kan niet elke dag voor ze koken, ze achter de broek aanzitten om hun huiswerk te maken of ze naar bed sturen. Nee, maar wat zijn de allerbelangrijkste dingen die je voor je kinderen wilt? Is dat niet dat je ze wilt laten opgroeien tot verantwoordelijke volwassenen, die hun eigen keuzes kunnen maken? Die hun weg vinden in het leven? Is het niet zo dat je ze juist hierin het liefste wilt begeleiden?
Gelukkig is dit heel goed mogelijk in het geval van een uithuisplaatsing. Misschien juist extra goed, juist door de onderlinge verschillen in de nieuwe omstandigheden. 

Ik besefte dat de uithuisplaatsing voor de jongens zelf ook een belangrijke plek in hun ontwikkeling zou hebben. Dat ze juist hierdoor zouden kunnen opgroeien tot extra krachtige volwassenen. 

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...