11 juni 2020

Uithuisplaatsing - zoals het gaat, is het goed

 Heer, geef mij kalmte

om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen
moed
om te veranderen wat ik wel kan veranderen
en wijsheid
om hiertussen onderscheid te maken

Dit gebed kende ik van de anonieme alcoholisten. Hoewel ik zelf niet van alcohol houd, is dit gebed toch een enorme hulp voor mij geworden. In een andere vorm gegoten is het een veel gebruikt hulpmiddel voor persoonlijke ontwikkeling.

Bij een uithuisplaatsing zijn er veel dingen die je als ouder niet kunt veranderen. Een rechter neemt een beslissing over de verblijfplaats van je kinderen, en een voogd beslist mee over een bezoekregeling. Je moet je hier gewoon aan houden. Dat is niet makkelijk geweest voor mij, en dat is het nog steeds niet, al verschuift de manier waarop dit zich uit met mijn eigen ontwikkeling mee. 

Natuurlijk zijn er ook dingen die je wel kunt veranderen. Dat is ook een hele weg om te leren gaan. Je kunt in elk geval je wensen kenbaar maken. Bijvoorbeeld om meer contact, overnachtingen. Je hebt dan wel niet de bevoegdheid om te beslissen, je mag wel degelijk voorstellen doen. 

Ik heb hiernaartoe moeten groeien. Tussen plannen durven maken en voorstellen indienen en afwachten wat de beslissing wordt van de voogd zit een spanningsveld waar je tegen moet kunnen. Het kan makkelijker zijn om gewoon niets te willen.

Wat een mooi gebed. Het helpt op elk moment om in balans te komen, hoe ver in het proces je ook bent. Het is het accepteren van de dingen die er zijn, plus het ja durven zeggen tegen je verlangen naar verandering. 

In de titel schreef ik "zoals het gaat, is het goed". Dit heeft me enorm vaak geholpen als de dingen anders liepen dan ik wilde. Inmiddels heb ik vele malen ervaren dat juist zoals het wel ging, dat dit nodig was om een of andere reden. Dat ik het misschien lastig vond om te accepteren, maar dat later bleek dat het maar goed is dat het zo ging. Daarom heeft dit mij in toenemende mate geholpen om ook al van tevoren het vertrouwen te hebben dat zoals het gaat, dat dit goed is.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...