15 april 2020

Onorthodox

 Op Netflix is de nieuwe miniserie Unorthodox te zien.  Over een Chassidisch-Joods meisje en haar vlucht uit het stukje New York dat haar hele bekrompen wereld was geweest.


Ik heb het gekeken. Het komt heel dicht in de buurt van mijn eigen verhaal.  Heel dicht.  Ik weet dat ik naar acteurs zit te kijken,  maar ik weet ook dat er velen zijn die zo opgroeien,  met de normen en waarden van het eigen gezin of de eigen gemeenschap. Jonge mensen die het zo goed mogelijk willen doen in hun leven,  en toch geen idee hebben hoe het werkt.  Die het geluk en de vrijheid van denken niet vinden.  Die niet beseffen dat het ook anders kan.

Mijn hart krimpt ervan in elkaar,  om deze jonge vrouw die in een haar volkomen onbekende wereld terechtkomt,  maar evengoed of misschien wel meer om haar jonge echtgenoot,  die op de drempel staat om te beseffen dat hij ook gevangen zit in de veelheid aan regels en wetten,  en die voorzichtig op zoek gaat naar verbinding met zijn vrouw op het moment dat het eigenlijk al te laat is.

Om het onvoorstelbaar wettische denken van de Joodse rabbi en de zijnen.

Goed dat zulke films worden gemaakt. 

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...