17 december 2013

Rode-bietensalade met geitenkaas


 Ontzettend eenvoudig om te maken (als je gekookte bieten koopt), en als je op dieet bent (koolhydraatarm) heel erg geschikt om nog snel even voor jezelf te maken als de rest van het gezin pizza eet. En heel erg lekker. De officiële naam is trouwens veel deftiger: bietencarpaccio.


Schaaf (met de kaasschaaf) plakken gekookte biet over je bord tot je het genoeg vindt. Maak een dressing van walnotenolie en een beetje (balsamico)azijn (of giet een heel dun straaltje zó op je bord over de bieten heen) en giet het over de bieten. Draai er wat zout en peper over, bestrooi met een handje gehakte walnoten, en verkruimel er een stukje zachte geitenkaas overheen. Klaar!

Met zulke maaltijden heb ik echt geen behoefte aan meer. Ook niet achteraf. 

Bij het recept staan geen hoeveelheden. Die stonden er in het oorspronkelijke recept (in het blad Boodschappen) ook niet bij. Voor mij was anderhalve (grote) biet voldoende - een bord vol dus. De olie en azijn heb ik niet afgemeten, gewoon eroverheen gegoten. Ik had nog een rest gepelde walnoten over van de taart (een handje vol), en ongeveer 70 g geitenkaas (van die zachte die je in ronde plakken kunt kopen).

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...