14 december 2013

Hartige scones met kaas en spek


Intussen ga ik vrolijk door met het plaatsen van recepten. Eten hoort heel erg bij het dagelijks leven binnen ons gezin, in tegenstelling tot sommige andere creatieve blogonderwerpen waarover ik heel graag zou schrijven, ware het niet dat er gewoon geen tijd is om alles uit te proberen wat al zo lang op de to-do-lijstjes staat. Dus ook geen stof tot bloggen. We nemen het maar gewoon zoals het komt. Eten doen we in elk geval wel, elke dag zelfs, en aangezien we zo'n beetje elke dag iets nieuws uitproberen zit daar heel vaak de stof tot bloggen. 't Is niet anders, jullie zullen het ermee moeten doen! Dilemma elke keer is: wel of geen foto nemen. Neem ik een foto, valt het gerecht tegen zodat we het niet publiceren. Blijkt iets heel erg lekker te zijn, is het op voordat er een foto is gemaakt. Het is ook nooit goed...


Van deze hartige scones had ik na het bakken een vermoeden dat ze wel in de smaak zouden vallen. Dus werd er een foto genomen. En ja hoor, het wordt een blijvertje, zij het toch anders dan het recept. Maar je kunt - net als bij brood - heel makkelijk je eigen draai aan dit soort recepten geven door het toevoegen of weglaten van kruiden of andere ingrediënten. En wie zegt dat scones per sé rond uitgestoken moeten zijn? In vierkantjes gesneden gaat véél sneller! Hieronder het recept voor heerlijke hartige scones met spek en kaas. In het oorspronkelijke recept (en ook op de foto) zat er ook nog een grote appel door (in blokjes), maar de combinatie van spek, kaas en appel vonden de junioren niet zo geslaagd. Kaas-spek-scones dus. Het recept komt uit een héél oude Libelle (ik denk uit 1989 of zo).

Hartige scones (ca. 15)

250 g bloem en 1 eetl bakpoeder (of 250 g zelfrijzend bakmeel) - 1 tl mosterd - 1/2 tl zout - peper - 50 g boter - 75 g belegen kaas - 75 g spekreepjes - 1 ei - 5 eetl geraspte kaas - 7 eetl melk

Snijd de spekreepjes klein en bak ze zachtjes uit in een droge koekepan, laat afkoelen. Snijd de kaas in blokjes. Meng het meel met de mosterd, zout, peper en de in stukjes gesneden boter en snijd de boter met twee messen verder klein tot het een kruimelig deeg is geworden. Voeg de kaasblokjes, het spek, het ei en 4 eetlepels melk toe en kneed alles door elkaar tot een samenhangend deeg. Verwarm de oven voor op 200 graden. Duw het deeg uit tot een rechthoek van ongeveer 2 cm dik. Snijd deze in 15 blokjes (twee keer in de lengte en vier keer in de breedte doorsnijden) en leg deze op een bakplaat (met bakpapier bekleed). Bestrijk de bovenkant met de rest van de melk en bestrooi met de geraspte kaas. Bak de scones in 15-20 minuten gaar en mooi bruin.

De junioren vonden ze zo al lekker genoeg, behalve ééntje, die deed er liever ook nog boter op. 

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...