19 december 2013

Krakelingen van bladerdeeg


 Ik spaar koekjesrecepten die wel voor herhaling vatbaar zijn.Voor het koekje van deze week hoefde ik de deur niet uit voor boodschappen. Een pakje bladerdeeg zat al in de vriezer, suiker en kaneel hebben we ruimschoots op voorraad. Een leuk verhaaltje erbij: het recept van deze krakelingen stond namelijk als verhaaltje van Vera de Muis in de Libelle. Hieronder doen we het gewoon saai.


Krakelingen

4 plakjes bladerdeeg - klontje boter - suiker - kaneel

Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien, leg ze alle vier op elkaar. Rol ze samen uit tot één vierkant van ongeveer 20 x 20 cm. Snijd dit vierkant in 20 repen van 1 cm breed. Vorm van elk reepje een krakeling, druk de eindjes en het kruispunt goed aan en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. 
Verwarm ergens tussendoor de oven alvast voor op 200 graden (220 mag ook). 
Smelt een klontje boter en kwast de krakelingen daarmee in. Meng een kopje suiker met kaneel naar smaak en strooi hiervan over de krakelingen. Bak ze tot ze een mooi kleurtje hebben, bij 200 graden rond de 20 minuten.

De junioren (die van 8 en die van 4) vonden alles leuk om te doen: uitrollen, krakelingen vormen, inkwasten en bestrooien. Echt een leuk woensdagmiddagklusje!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...