26 december 2013

Grapje met het voorgerecht

 

Tweede kerstdag is bij ons thuis traditiegetrouw een dag voor het gezin, met een kerstdiner: niet overdadig, wel met tafellaken, wijnglazen, een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Voor het voorgerecht mochten de junioren kiezen. Vier personen kozen voor uit geroosterd wit brood gestoken sterren, besmeerd met roomkaas en belegd met snippers gerookte zalm. En dan drie op elkaar gestapeld. Heel simpel, heel lekker en feestelijk. En de restanten van het brood werden daarna gewoon ook nog besmeerd en belegd, en opgegeten.

De andere zeven junioren waagden zich aan een capuccino van paddestoelen. Smaakt als champignon-crèmesoep, ziet eruit als koffie met slagroom erop, compleet met 'cacaopoeder'.
Omdat het behalve grappig ook nog eens heel erg lekker was, geef ik hieronder het recept, aangepast naar een recept uit het Jumbo-blaadje.

Champignon-capuccino (4 pers.)

Snijd 1 ui en 250 g champignons klein. Fruit/bak ze zachtjes in wat boter (of olie), 5 minuten. Snijd intussen een aardappel in kleine blokjes. Voeg na de 5 minuten de aardappelblokjes toe, samen met 6 dl water, 1 (kippen)bouillonblokje en 2 eetlepels ketjap. Breng aan de kook en laat alles 10 minuten doorkoken. Klop intussen 125 ml slagroom stijf (natuurlijk zonder suiker!). Pureer de soep, doe in koffieglazen en schep er een toef slagroom op. Bestrooi met nootmuskaat.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...