23 december 2013

Kokoskoek


 


Vanmorgen bakte ik - even vlug tussendoor - een overheerlijke kokoskoek. Het recept stond jaren geleden in het Nederlands Dagblad, en is echt zó gedaan. Van begin tot het uit de oven halen zo om en nabij een half uur - heb je liever afgekoelde koek, dan moet je de afkoeltijd er natuurlijk ook nog bijrekenen.

De kokos kan ook vervangen worden door havermout. Bovendien kun je er rozijnen aan toevoegen.

Kokoskoek

1 mok* geraspte kokos - 1 mok suiker - 1 mok bloem - 125 g margarine of boter - 1 ei

Verwarm de oven voor op 220 graden. Vet een boterkoekvorm in. Smelt de margarine in een pannetje of in de magnetron, roer alle ingrediënten door elkaar en doe het over in de vorm. Druk aan met de bolle kant van een lepel.
Bak de koek ongeveer 15 minuten, of tot hij een heerlijk goudbruine kleur heeft.
Haal de koek zo snel mogelijk uit de vorm, anders blijft hij verschrikkelijk plakken en krijg je hem nooit netjes meer eruit en moet je hem zelf opeten in plaats van voor de visite te bewaren.

* op het krantenknipsel heb ik erbij geschreven: bruin koffieglas. Die bruine glazen hebben wij inmiddels niet meer, wel 'witte' koffieglazen. Probeer gewoon uit wat je handig vindt, het meet veel sneller af dan alles op de weegschaal, en als je per ongeluk een te droog mengsel krijgt, kun je er altijd nog een klein scheutje melk aan toevoegen.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...