21 december 2013

Boerenkoolstamppot net iets lekkerder

 De junioren zijn niet zo dol op boerenkool. Eerlijk gezegd is gewone boerenkoolstamppot ook niet een van mijn eigen favorieten. Gisteren aten we daarom een variatie die heel wat beter naar binnen ging. Het recept staat in 'maak het lekker met kaas', een kookboekje van het Zuivelbureau.


Boerenkoolstamppot met prei en kaas

Maak stamppot met de hoeveelheden zoals je gewend bent, voeg echter de helft van het gewicht van de boerenkool toe aan prei. Of nog meer. Bijvoorbeeld: 600 g boerenkool, 300 g prei. 
De prei wordt niet samen met de boerenkool en de aardappels gekookt, maar in smalle ringetjes gesneden en een paar minuten gekookt in de melk die aan de stamppot wordt toegevoegd. 
Het recept vraagt om 300 g kaas, in blokjes gesneden, die op het laatst worden toegevoegd. Ik voegde behalve kaas ook nog uitgebakken spekreepjes aan de stamppot toe. Je kunt ook rookworst in stukjes snijden, zodat de smaak goed wordt verdeeld door de stamppot.

NB een lezeres schreef mij dat boerenkool een van de weinige groenten is die je echt goed gaar moet koken. 25 minuten kooktijd heeft het echt nodig. Als je de aardappels minder lang wilt koken, begin dan met de boerenkool te laten koken en voeg de aardappels er later bij. Wij kookten de aardappels met de boerenkool samen ook 25 minuten (stond ook in het recept).

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...