12 november 2013

Nasibrood


De junioren kregen nasibrood mee naar school. Een gewaagd experiment, maar.... unaniem goedgekeurd!


Eigenlijk is het heel eenvoudig, je brengt het brood op smaak met een aantal kruiden die sowieso al bij elkaar passen: een zakje nasikruiden. Je kunt natuurlijk helemaal zelf kiezen welk brooddeeg je daarvoor wilt gebruiken. Ik varieerde met een van de andere niet-kneden recepten en bakten het nasibrood volgens onderstaand recept:

Niet-kneden nasibrood (16 stukken)

600 g bloem - 30 g aardappelzetmeel - 1 eetl droge gist - 1 zakje nasikruiden

Voorbereiding (kan een of meerdere dagen van tevoren): Wel de nasikruiden een paar minuten in 100 ml kokendheet water. Vul daarna het water aan tot 400 ml. Meng de droge ingrediënten, voeg daarna het gekruide water toe en roer goed. Voeg nog meer water toe tot er geen droge ingrediënten meer zichtbaar zijn. Het deeg moet te roeren zijn en mag iets uitzakken. Dek de kom af en laat twee uur bij kamertemperatuur staan, zet daarna in de koelkast.

Bereiding: Verdeel het deeg uit de kom over twee bakplaten. Bestrooi met bloem tegen het plakken en duw uit tot twee rechthoeken. Laat een uurtje staan, bak het daarna gaar bij 180 graden, ongeveer 30 minuten. Snijd elk brood in 8 stukken.

Nasibrood is zó - zonder beleg - al lekker, maar een plak ham kan er uiteraard prima tussen. Of voeg klein gesneden ham toe aan het deeg.

Als je het brood tot bolletjes vormt, krijg je  nasiballen euh.. nasibollen.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...