02 november 2013

Eierkoeken


Ik had eieren die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lagen. Laat ik nou net een recept voor eierkoeken zijn tegengekomen! Enig gegoogle verder kwam ik op de site van 24kitchen ook nog een recept tegen, met filmpje waarin je kunt meekijken bij het bereiden. De receptuur is best wel verschillend van het andere recept, maar beide zijn niet te versmaden volgens de schrijvers. Waaruit maar weer blijkt dat er nooit slechts één goede manier is om iets te bereiden.


De eierkoeken zijn bros aan de kanten en zachter in het midden. Hun smaak doet denken aan lange vingers (zeker de brosse gedeelten).

Deze keer koos ik het recept van 24kitchen en verdubbelde dat. En veranderde aan het eind de temperatuur en de baktijd omdat de eierkoeken nog wel erg licht waren na 10 minuten. De citroenrasp hebben we weggelaten (geen citroenen in huis), dus ik geef het recept zoals wij het hebben gedaan:

NB update: een andere keer deed ik er toch meer meel door omdat de koeken van de foto wel erg dun uitgelopen zijn. Resultaat was een stuk mooier, veel meer als "echte" eierkoeken, dus heb ik het recept hieronder aangepast:

Eierkoeken (18 grote of 12 grote en een bakplaatje vol)

Doe 4 eieren met 200 g suiker in een kom en mix dit zo luchtig mogelijk. Dat duurt een minuut of drie. Voeg 250 g bloem en 1 tl bakpoeder (of 250 g zelfrijzend bakmeel) toe en spatel dit er luchtig door.

Verwarm de oven op 200 graden. Bekleed drie bakplaten (die kunnen bij ons tegelijk in de oven) met bakpapier. Schep bergjes (een flinke eetlepel met kop erop) op het bakpapier, houd flink afstand want ze lopen nog uit. Wij deden twee bakplaten op deze manier, de derde bakplaat werd gebruikt voor al het overige beslag, dat we zo'n beetje uitspreidden.

Bak de eierkoeken 10 minuten of tot ze een mooi kleurtje hebben. 

De grote eierkoek van de plaat kun je makkelijk in vierkantjes snijden voor een groter gezelschap of kleinere trek.

ziet er minder lekker uit, is evengoed verrukkelijk: eierkoek van de plaat

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...