29 oktober 2013

Pindabrood


 Dit pindabrood komt uit 'My bread', van Jim Lahey. Aangepast aan mijn eigen wensen, m.n. het gehalte aan volkorenmeel. Het was lekker, zelfs zonder beleg, maar een likje boter zou er best op smaken. Of iets anders dat je lekker vindt in combinatie met pinda's natuurlijk.


Niet-kneden pindabrood

150 g bloem - 150 g volkoren meel - 3/4 tl bakkerszout - 1/4 tl gedroogde gist - 260 ml water - 50 g pindakaas (3 eetlepels) - 35 g hele ongezouten pinda's - 35 g grof gehakte ongezouten pinda's

Meng de meelsoorten met zout en gist. Doe de pindakaas erbij en het water, roer goed totdat het één geheel is. (Evt. kun je de pindakaas eerst met de blender met het water mengen, maar dat deden wij niet). Meng de hele pinda's met het deeg en zet het afgedekt bij kamertemperatuur weg. 12 tot 18 uur is prima.

Strooi de helft van de gehakte pinda's in een broodvorm*, haal het deeg met een deegschraper uit de kom en leg het bovenop de gehakte pinda's. Strooi de rest van de gehakte pinda's over de bovenkant, dek de vorm af en laat nog een uurtje bij kamertemperatuur staan.

Bak het brood in 40 minuten bij 200 graden.

*dit heeft eigenlijk niet zoveel zin. Vooral de pinda's die aan de bovenkant zitten, vallen er na het bakken makkelijk af. Ik denk erover om alle pinda's, heel of gehakt, volgende keer door het deeg te roeren. Hetgeen geschiedde. Met succes.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...