25 oktober 2013

Tamale pie


 Als je wilt dat je hele huis verrukkelijk ruikt en dat mensen die op straat langslopen zich afvragen wat jullie eten, moet je dit eens proberen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar in Amerika is dit een bekend gerecht (daar kom je wel achter als je googlet op tamale pie). De junioren vonden het zó lekker, dat er na het nemen van de eerste hap gauw een foto werd gemaakt, en het recept mag - makkelijk voor ons te vinden - op het weblog.


Het is een recept uit het boek 'Vandaag bereid - morgen meer tijd' (van Reader's Digest), met wat aanpassingen vanwege de aanwezige voorraad. Zou voldoende moeten zijn voor 8 à 10 personen, wij aten hem met 9 personen, inclusief kleinere kinderen, helemaal op. Serveer er een of twee groentes bij (wij hadden een frisse wortelsalade), dan heb je altijd genoeg.

Ingrediënten: 1 eetl. olie - 1 grote ui, fijngesneden - 1 grote rode paprika - 1 kg rundergehakt - 1 blikje maïs van 300 g - 1 blikje van 140 g + 1 blikje van 70 g tomatenpuree - 2 eetl. polenta (maïsgriesmeel) - 1 eetl. cacao - 1/2 eetl. chilipoeder - 1/2 eetl. gemalen komijn - 1/2 eetl. worcestersaus - 1,5 tl zout - 1 tl cayennepeper - 1/2 tl zwarte peper
Voor de bovenlaag: 125 g bloem - 125 polenta (maïsgriesmeel) - 2 eetl. suiker - 1/2 eetl. bakpoeder - 1 ei - 125 ml melk - 2 eetl. gesmolten boter - 60 g geraspte kaas

Voorbereiding (kan van tevoren):
Verhit de olie in een braadpan, smoor hierin de ui ca. 5 minuten, voeg paprika en gehakt toe en roerbak tot het gehakt rul is. Voeg maïs, tomatenpuree, de 2 eetl. polenta, cacao, worcestersaus, zout en de kruiden toe en laat alles zo'n 10 minuten sudderen met het deksel op de pan. Doe het mengsel over in een lage ovenschaal van ongeveer 3 liter inhoud.
(Je kunt dit drie dagen van tevoren doen, laat dan afkoelen en zet de ovenschaal afgedekt in de koelkast.)

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Vermeng in een kom de bloem met de polenta, suiker en bakpoeder. Klop in een ander kommetje het ei los, voeg daar de melk en de gesmolten boter aan toe en giet dit bij het bloemmengsel. Voeg de geraspte kaas toe en roer goed door. Spreid dit mengsel uit over het gehakt.
Bak de pie eerst 10 minuten op 200 graden. Verlaag de temperatuur daarna naar 180 graden en bak hem nog 30 à 40 minuten.

En dan te bedenken dat ik dit recept had gekozen omdat ik niet wist wat ik nog met de polenta kon doen die nog steeds in de kast stond. Voor dit soort recepten zou ik acuut nieuwe polenta gaan halen!

Tip! deze gehaktvulling doet het ook geweldig als vulling voor bladerdeegflapjes of pasteitjes.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...