09 oktober 2013

Flapjacks


Ooit was ik een paar maanden in Engeland. Daar maakte ik kennis met een aantal typisch Engelse koekjes, zoals florentines en flapjacks. Ik kocht bij de grote supermarkt Sainsbury's een kookboek, en daaruit maken de junioren nu soms iets. Het is goed voor de onderlinge band, bovendien is het goed voor hun Engels.


Vandaag flapjacks: een havermoutkoek. Ergens in een winkel zag ik Golden Syrup staan (en ik weet echt niet meer waar, maar het was in Nederland), die had ik gekocht voor deze Engelse recepten. Je kunt het ook vervangen door keukenstroop. De basterdsuiker had ik trouwens vervangen door een rest donkere basterd en de rest kristalsuiker.

Flapjacks (16 st)

125 g boter of margarine - 125 g lichtbruine basterdsuiker - 3 eetl golden syrup - 250 g havermout

Smelt de boter samen met de suiker en de golden syrup, roer er de havermout door. Doe in een ingevet bakblik, het liefst een vierkant van 20 x 20 cm, maar wij deden het in een ronde springvorm van 24 cm. Druk de bovenkant aan met de bolle kant van een lepel en bak de flapjacks in 25 tot 30 min. goudbruin op 180 graden. 
Haal uit de oven, snijd direct in stukken (voorzichtig, want het geheel is erg lossig), en laat daarna in de vorm helemaal afkoelen.

Tip van bloglezeres Atalanta: je kunt heel goed minder suiker gebruiken (bijv. de helft), en om het geheel nog lekkerder te maken, noten toevoegen.
Bedankt voor de tip Atalanta! Ik krijg gelijk zijn om ze weer in de oven te zetten!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...