26 maart 2013

Roggebroodjes met zonnebloempitten


 Deze broodjes met roggemeel en zonnebloempitten zijn al lekker zonder enige vorm van beleg!


Het originele recept komt van  een Noorse site, ik heb het nog iets aangepast voor eigen gemak. Er wordt hier weer uitgegaan van het originele recept van Jim Lahey, die heel weinig gist gebruikt, en het deeg 12 tot 18 uur laat rijzen bij kamertemperatuur.

Niet-kneden roggebroodjes met zonnebloempitten (10 stuks)

Voorbereiding: roer in een kom door elkaar: 150 gram roggemeel, 240 g tarwebloem, 1 tl zout, 1/2 tl droge gist, 1 el honing en 3 dl water (gewoon rechtstreeks uit de kraan). Zorg dat er geen droge bestanddelen meer te zien zijn, en zet de kom afgedekt weg bij kamertemperatuur. Laat 12 tot 18 uur staan.

Bereiding: bestrooi een werkvlak met bloem, haal met een deegschraper het deeg in één beweging uit de kom en leg het op het werkvlak. Rol het voorzichtig door de bloem zodat het goed te hanteren is, en vorm van het deeg een 'stokbrood' van ongeveer 50 cm lang. Maak de bovenkant nat met water, en bestrooi het deeg met zonnebloempitten. Verdeel het deeg met behulp van de rechte kant van de deegschraper in 10 gelijke stukken, ik maakte deze keer driehoeken. Leg ze op een bakplaat en laat ze zo'n 45 minuten narijzen op een warme plek. Bak de broodjes gaar in 30 minuten bij 200°C.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...