08 januari 2013

Tweekleuren kabelbrood


 Dit  vrolijke brood - door het gebruik van twee kleuren pesto - is door vorm en vulling een variatie op het zoete brood van vorige week. Hoewel de junioren niet zo dol zijn op groene pesto, vinden ze dit brood toch erg lekker!

Van de hoeveelheid basisdeeg (ongeveer 1/3 van mijn bak met deeg, gemaakt met 1 kilo meel) maakte ik twee korte kabels, die naast elkaar op een bakplaatje passen.

Rol een handvol basisdeeg uit op een met bloem bestrooid werkvlak (wees ruim met bloem, want het deeg neemt tijdens het rollen nog heel wat bloem erbij op) tot een rechthoek van ongeveer 30 x 60 cm. Het uitrollen moet gemakkelijk gaan, ondanks dat het deeg van zichzelf plakkerig is, door het gebruik van voldoende bloem.

Besmeer de helft van de rechthoek dun met rode pesto (als je goed naar de foto kijkt, zie je misschien dat er bij ons ook nog iets anders op zit. Het is tosti-quick saus, want onze rode pesto was op), de andere helft besmeer je met groene pesto. Je hebt ongeveer 40 g pesto per kleur nodig.
Snijd met bijv. een deegrader de lap deeg op de grens van de twee kleuren door.

Rol de twee lappen deeg op, gebruik een deegschraper als het toch nog aan het werkvlak plakt. Veeg overtollige bloem er tijdens het rollen af.
Knip de twee rollen deeg in de lengte door. Leg een rode en een groene halve rol naast elkaar op een bakplaat. Draai ze om elkaar heen, houd de snijvlakken steeds in het zicht. Knijp de strengen aan de uiteinden een beetje dicht, zodat ze mooi blijven liggen. Laat het zo een half uurtje rustig staan.

Bak de kabels in een voorverwarmde oven van 180 - 200 graden Celsius gaar in ongeveer 35 min. Het kan ook in een hetere oven, maar ik bak meestal meerdere gevulde broden tegelijk. Daar zit vaak een zoete broodvulling bij, en dan is het beter om de oven niet te heet te zetten. En de hartige varianten worden evengoed gaar op deze temperatuur.

Van de doorgesneden stukjes brood word je helemaal vrolijk:


Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...