01 januari 2013

Spectaculair brood


Op internet kwam ik dit tegen: een spectaculair brood met een vulling van rode pesto. De werkwijze die de maker daarvan had gehanteerd, was alleen op z'n zachtst gezegd nogal bewerkelijk. Niks voor mij. Toch bleef het in mijn achterhoofd rondspoken totdat ik dacht: nou, dan probeer ik het toch gewoon met mijn niet-kneden basisdeeg? Zo gedacht, zo gedaan. Niet met rode pesto en al helemaal niet zelfgemaakt, maar eerst eens met gesmolten boter met bruine suiker en kaneel erdoor.

En het was me toch lekker, al die losse knapperige laagjes!! Hieronder de beschrijving:

Rol een flinke handvol basisdeeg uit op een bebloemd werkvlak, ongeveer de hoeveelheid die is gebaseerd op zo'n 400 g meel. (Basisdeeg half volkoren/half wit ging prima, later deed ik het ook een keer met alleen witte bloem, dat ging op zich nog wel, maar het deeg rekte tijdens de verdere bewerking nogal uit dus dat vraagt wat extra vaardigheid). Maak een mooie rechthoekige, dunne lap (zorg dat er voldoende bloem onder zit!) van zo'n 30 bij 50 cm. Smelt een flinke klont margarine (of boter) (vooruit, ik heb hem voor jullie gewogen, het was 70 g) en roer daar donkerbruine basterdsuiker door (ook 70 g of tot je het een mooi smeerbaar mengsel vindt), en ongeveer 1 tl kaneel (als je dat lekker vindt). Smeer dit mengsel over de deeglap, laat het uiterste randje vrij.

Rol de lap op, begin aan de lange kant. Gebruik evt. een deegschraper (ik heb er eentje van 50 cent, en die is echt heel handig!) als het deeg toch nog aan het werkvlak plakt. Knip met een schone schaar de rol in de lengte doormidden. Leg de twee helften naast elkaar en draai ze steeds om elkaar heen. Dit kan op twee manieren: vanaf het uiteinde helemaal naar de andere kant is de "officiële" manier van de oorspronkelijke bedenker, maar ik vond het handiger om de rollen in het midden steeds over elkaar heen te halen en ze dan aan beide uiteinden "aan te leggen". Ongeveer in het midden knipte ik de rollen door en draaide de uiteinden nog een keer om elkaar heen.

Van deze strengen vorm je het uiteindelijke brood - doe dit (bijv.) op een (pizza)bakplaat, die kun je ook nog draaien tijdens het neerleggen. Het originele recept laat je één lange gedraaide streng als een spiraal neerleggen - ik maakte er een soort krans van: twee ringen om elkaar, laat zoveel mogelijk 'open' kanten zichtbaar.
Laat deze krans een half uurtje rusten, bij ons rees hij verder en uiteindelijk was het toch nog een dicht brood.

Omdat het een zoet brood is geworden, bak je het brood niet zo heet, 180 graden is goed. Bak tot het gaar is, ongeveer 45 minuten.


Morgen probeer ik er eentje toch met rode pesto - maar dan uit een potje.

Aanvulling op woensdag 2 januari:
Deze keer deed ik een dun laagje rode pesto (uit een potje) op het deeg. Ik wilde er graag kleine broodjes van maken, maar dat was nog niet zo eenvoudig. Na twee stukken van de deegrol daarvoor te hebben gebruikt, besloot ik om van de rest van het deeg een soort rechte kabel te maken, zo lang als mijn bakblik toeliet.
Omdat het een enkele kabel was (en geen dubbele zoals bij de krans), kon het deeg nog beter rijzen tijdens het bakken. Op deze manier gaan we het vaker doen! Ook lekker om mee naar school te nemen volgens de junioren.
De kabel was gaar in 35 minuten op 180 graden Celsius.


Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...