29 december 2012

Doughnuts oftewel een soort van oliebollen

 Je kent ze wel, van die mooie gladde (gekochte) oliebollen. Niks aan, daar horen van die mooie uitlopers aan te zitten. Toch voelde ik een soort van trots toen deze baksels in mijn pannetje olie opbolden. Het briochedeeg van 'mijn' Amerikaanse inspiratiesite is niet helemaal mijn smaak, maar dat neemt niet weg dat er toch heel wat junioren waren die deze 'doughnuts' met smaak naar binnen werkten. Voor wie nieuwsgierig is, hieronder het recept.


Een soort van oliebollen ('doughnuts')

Ruim 20 stuks.
Een dag van tevoren maak je het deeg: roer in een grote kom 1/2 el droge gist, 2 tl grof zeezout (of minder tafelzout), 4 losgeklopte eieren, 85 g vloeibare honing, 170 g ongezouten boter (gesmolten), 480 g bloem en 180 ml lauw water door elkaar. Dek de kom af (niet luchtdicht) en laat 2 uur rijzen op kamertemperatuur. Zet de kom in de koelkast (daar blijft het vijf dagen goed, het deeg kan ook worden ingevroren).

Op de dag dat je wilt bakken rol je het deeg op een bebloemd werkvlak uit tot een lap van ongeveer 6 mm dik. Gebruik bloem aan beide kanten om het plakken tegen te gaan, met een klein beetje durf en oefening gaat het best makkelijk. Steek rondjes uit het deeg, wij deden dat met een glas met een doorsnede van 8 cm. Restjes kun je samenvoegen en opnieuw uitrollen, maar ze kunnen ook zo meegefrituurd worden voor een grappige variatie in vorm. Laat de uitgestoken deegrondjes 30 tot 45 minuten afgedekt rusten.

Verhit olie in een (frituur)pan tot zo'n 180 graden. Ik deed het in een kleine pan, en controleerde de temperatuur met een korstje brood (steek het een eindje in de hete olie, als het gaat bruisen is de temperatuur goed). Frituur de deeglapjes kort, ongeveer 1,5 minuut per kant. Ze bollen ontzettend snel op, dat is echt leuk om te zien.

Ik heb het (nog) niet zelf geprobeerd, maar ik denk wel dat je rozijnen en andere extra vulling aan het deeg kunt toevoegen. Wij aten de doughnuts trouwens met een theelepeltje jam als vulling (daarvoor snijd je de zijkant een stukje in of je vult ze met behulp van een spuitzak). 

Tip: je kunt met een appelboor een rondje in het midden van de deeglapjes uitsteken. Dan krijg je meer een doughnut zoals die bij ons bekend is. Het uitgestoken rondje frituur je vrolijk mee. 





Met poedersuiker bestrooid tenslotte ziet alles er een stuk feestelijker uit: 


Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...