31 januari 2011

Kruidkoek


Deze kruidkoek komt uit het boek 'Montignac op klompen' van Francis van Arkel. Hij valt wel snel uit elkaar, dus niet zo heel geschikt voor deftige visite, maar voor wie van kruidig en gezond houdt, kan hij er best mee door.


Hieronder het officiële recept:
Verwarm de oven voor op 150 graden. Meng 500 gram volkoren tarwemeel, 15 gram speculaaskruiden, 10 gram kaneel, 300 gram suikervrije stroop (bijv. appelstroop), 15 gram bakpoeder, 4 dl magere melk, 5 ml vloeibare zoetstof en 2 appels in kleine stukjes goed door elkaar. Vul een licht ingevet cakeblik met het beslag en zet dit 5 kwartier in de oven. Als de kruidkoek helemaal is afgekoeld pas uit het cakeblik halen.

Wij hadden niet alles in huis, daarom zat er ipv zoetstof een flinke hand rozijnen door, halfvolle melk ipv magere, en zoveel walnoten als ik in de gauwigheid kon kraken.

En nu is hij alweer op.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...