20 januari 2011

Caramel


 Een van de meest eenvoudige recepten, en misschien ook wel een van de lekkerste: caramel. Caramel is gebrande suiker, let op: niet verbrande suiker!

Gooi je suikerpot leeg in een pannetje met dikke bodem en zet het op een zacht vuurtje. Af en toe even roeren en wachten tot het dun-vloeibaar is en lichtbruin.
Leg een vel bakpapier neer en giet de vloeibare caramel in een dun sliertje erop. De mooiste figuren kun je gieten: krullen, schrijfletters, of gewoon fantasieloze strepen zoals wij vandaag deden. Tja, toen wisten ze nog niet dat een foto van de caramel het wereldwijde web op zou gaan.
Natuurlijk niet gezond, maar wel leuk: een heel persoonlijke traktatie bijvoorbeeld. Zo maakte ik voor Bentes afscheid destijds van haar turnvereniging de letters tot ziens, en daaromheen allemaal krullen. Ter plekke wordt het dan in stukjes gebroken - en de meeste kinderen vinden het heerlijk.
Pas wel op: vloeibare suiker is echt ontzettend heet!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...