02 maart 2020

Het onderbewustzijn

 De coaching die ik heb gekregen, werkt vooral met mijn onbewuste overtuigingen. Als je nagaat dat 95% (of misschien wel meer) van je denken en doen wordt bepaald door dat wat je niet bewust is, kun je begrijpen dat het een ongelooflijk krachtige uitwerking heeft als je weet hoe je de onbewuste overtuigingen kunt veranderen.


Over het onbewuste of onderbewustzijn zijn veel boeken geschreven. Het eerste dat mij werd aangeraden was "Het slimme onbewuste" van Ap Dijksterhuis, een ongelooflijk interessant boek.

Je zou denken dat je je beslissingen altijd bewust neemt: je overweegt de mogelijkheden en je kiest bewust. Vergeet het maar. Je bewustzijn houdt je voor de gek. Het houdt je leven lekker overzichtelijk en maakt je wijs waarom je hebt gedaan zoals je deed, maar het zit er volgens meneer Dijksterhuis finaal naast.

Hij legt op een heel leesbare manier uit hoe je onbewuste in elkaar zit. Als ik mij daar een voorstelling van probeer te maken, begint het mij te duizelen, zó ongelooflijk wonderlijk mooi als wij in elkaar zitten. En ik vraag me af waarom het onbewuste in het algemeen zo weinig aandacht krijgt. Want op een of andere manier heb ik altijd de foute aannames gehad die Ap Dijksterhuis in zijn boek ontkracht:

  • het bewuste is slim, het onbewuste is dom
  • bewust = belangrijk, onbewust = onbelangrijk
  • bewust = gevoelig voor positiviteit, onbewuste bevat vooral negatieve informatie
Een beter inzicht is: het onbewuste doet zo ongeveer alles wat psychologisch van belang is - ons bewustzijn wordt alleen maar af en toe geconfronteerd met het eindproduct van die onbewuste processen.

In dit filmpje - leuk om met kinderen te kijken! - wordt een leuk aspect van je onderbewustzijn belicht: unintentional blindness, oftewel onbedoelde blindheid. Hoe goed je ook kijkt naar het filmpje, je neemt alles voortdurend in je op, ik voorspel je dat je aan het eind toch geen antwoord kan geven op de vraag die aan jou wordt gesteld.

Als ik heel eerlijk ben, vond ik mezelf toch nog steeds een domkop. Onbewust had ik namelijk het idee dat ik alles in de gaten moet hebben. Niet te doen, en gelukkig heb ik dat perfectionisme grondig uit mijn systeem kunnen verwijderen (met de opdrachten aan mijn onderbewustzijn zoals ik die in coaching heb geleerd). 

Hoe meer ik hiermee bezig ben, hoe meer ik besef hoe belangrijk een juist inzicht in de werking van o.a. het onbewuste is. Het onbewuste bepaalt mijn keuzes, het onbewuste bepaalt voor het overgrote deel mijn denken en doen. Mijn onbewuste overtuigingen zijn sterker dan mijn bewuste, óók als het gaat over bijvoorbeeld discriminatie. In het boek van Dijksterhuis kun je over allerlei experimenten lezen die dit aantonen. 

Is het leven niet ongelooflijk boeiend?

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...