18 februari 2020

De zachte kracht van de zegening

 Er zijn van die boeken waar je bijna niet doorheen komt, en die toch een onuitwisbare indruk kunnen maken. "De zachte kracht van de zegening" is zo'n boek. Ik heb het geloof ik niet eens helemaal uitgelezen, maar dat kan ook komen omdat ik het kreeg als Word-document. Ik lees niet graag een boek op de computer.


En toch is het een aanrader, alleen al door de verbluffende ervaringen die beschreven staan. De schrijver gaat er, net als Marshall Rosenberg bij de geweldloze communicatie, van uit dat in elk mens een kern zit van goddelijke liefde. Een kern, een kiem, van vrijgevigheid, van eerlijkheid, van liefde voor anderen. Misschien heb je wel eens ergens gelezen dat dingen groeien als je er aandacht aan geeft. Geef je aandacht aan negatief gedrag, dan heeft dat de neiging om erger te worden. Geef je aandacht aan positieve dingen, dan groeien die. 

En zo kan het zijn dat als je aandacht geeft aan dat wat positief is in een ander, hoe minuscuul klein het ook is, dat dit kan groeien. Onderstaand een voorbeeld, overgenomen uit het boek (misschien begrijp je na het lezen ook waarom ik er toch zo moeilijk doorheen kon komen):

Een dergelijke houding is niet alleen juist, zij is ook efficiënt! Zij transformeert. Dit wordt geïllustreerd door een treffend verhaal dat ik een paar jaar geleden heb gelezen in de Franse uitgave van The Herald of Christian Science, een tijdschrift gewijd aan spirituele healing. De auteur, een vrouw, liep op straat en voor haar liepen twee mannen. De eerste man ging een winkel binnen en terwijl hij dit deed, viel, zonder dat hij het in de gaten had, zijn portemonnee uit zijn zak. De tweede man snelde toe, pakte hem op, bekeek hem en stak hem in zijn zak ... en vervolgde zijn weg.
De auteur zegt dat zij, in plaats van deze man in gedachten te veroordelen, in stilte en met kracht de spirituele integriteit van de man bevestigde, zoals hij was geschapen naar het beeld van God. Zij verklaarde dat 'de kinderen van God eerlijk zijn en dat de bevindingen van de zintuigen een leugen zijn: Gods kind kan zich niet incorrect gedragen'. (Hieronder moet men verstaan dat zij, hoewel haar ogen haar een dief lieten zien, bevestigde dat diep van binnen de authentieke spirituele identiteit van deze man één was met haar goddelijke bron.)
Plotseling kwam alles in beweging. De man die de winkel was binnengegaan en zijn portemonnee was verloren, kwam naar buiten rennen om naar zijn portemonnee te zoeken. Op dat moment keerde de man die hem had ingepikt op zijn schreden terug, gaf de portemonnee aan zijn rechtvaardige eigenaar en zei, wijzend naar de vrouw die in stilte spirituele waarheden had bevestigd: 'Deze vrouw zei me hem aan u terug te geven'. Maar de vrouw had niets tegen hem gezegd! Maar laten we luisteren wat de vrouw in kwestie had te zeggen over de werkelijkheid achter de uiterlijke schijn: "het was zijn eigen reactie op de goddelijke waarheid, die de man van gedachten had doen veranderen. Het is belangrijk om geen negatieve gedachten over je naaste te hebben. Je naaste liefhebben betekent in ieder individu Gods volmaakte schepping erkennen". 

Het leven kan totaal omdraaien als je deze manier van denken toepast in je omstandigheden. In het boek word je bijvoorbeeld aangespoord om, als je langs een ziekenhuis rijdt, niet te bidden voor genezing van de zieken daarbinnen, maar hen te zegenen in hun gezondheid. Want in elke zieke ligt de kiem van kracht en gezondheid besloten. 

Het mooie is dat je dit in volkomen stilte kunt toepassen. Als iemand heel kwaad is op jou, dan hoef je helemaal niet hardop te zeggen: ik zegen jou in jouw liefde voor mij. Of: ik zegen jou in jouw verdraagzaamheid. Die persoon zal je zien aankomen! Maar doe dit gewoon in stilte, en het zal een uitwerking hebben.

Nog iets wat mij uit dit boek is bijgebleven, kun je lezen op deze site (in het Engels). Het gaat over het sturen van goede wensen (witte vogels) of lelijke gedachten (zwarte vogels) naar anderen. Als je één van zulke vogels naar een ander stuurt en die ander neemt het niet aan, komt de vogel terug naar het nest - bij jou. Zegen je iemand en diegene wil het niet aannemen, dan word jij zelf extra gezegend en met de ander gaat het juist minder goed. En dit geldt ook voor negatieve gedachten. Het is niet voor niks dat er wordt gezegd: denk zo over de ander zoals je wilt dat men over jou denkt. Het past allemaal in elkaar. 

Is het leven niet ongelooflijk boeiend?

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...