12 februari 2014

Het roer om

 Het leuke van je niet fit voelen is dat je een excuus hebt om lekker op de bank te liggen onder een dekentje. Dat kan nou anders nooit. En dan de hele tijd je gedachten maar laten gaan over dingen.


Vandaag dacht ik erover na wat er nou eigenlijk bedoeld wordt met 'het roer moet om'. Meestal zeggen mensen dat als ze iets echt drastisch willen veranderen. Toch? Echt helemaal anders. Maar de realiteit is dat gewoontes niet zo makkelijk compleet om te gooien zijn. Een bankhanger wordt bijvoorbeeld niet met één krachtdadige beslissing een sporter die zes keer per week actief is. Om maar een voorbeeld te noemen.

Laatst las ik ergens iets over de spaken op een roer. Een kleine aanpassing aan de koers brengt het schip uiteindelijk op een heel andere plek dan waar het eerst op afstevende. Een wijs stuurman staat dus niet als een dolle aan dat roer te draaien. Is dat niet een goede les?

Zo heb ik al voor een paar dingen bedacht hoe 'het roer om kan', door kleine dingetjes te veranderen aan routines bijvoorbeeld. Zo kom je uiteindelijk toch heel ergens anders uit als waar je eerst op afstevende.

Lekker cryptisch, maar hopelijk duidelijk.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...