17 januari 2014

Gemberkoek

 

De naam is misschien verwarrend (de meesten verstaan onder gemberkoek ontbijtkoek met stukken geconfijte gember), maar dat zal wie van gember houdt, weinig uitmaken. Je kunt de hoeveelheid gember trouwens ook aanpassen aan de smaak, er zit slechts gemberpoeder in deze koek. Je kunt het zelfs vervangen door iets heel anders, maar als we daarmee aan de gang gaan, heeft geen enkel recept zin. Oorspronkelijk (in een oud C1000-magazine) heette dit recept trouwens 'gemberbiscuit'. Dit recept wordt hieronder weergegeven, je kunt zelf eventueel de hoeveelheid suiker verminderen, of bijvoorbeeld glutenvrij meel gebruiken met bakpoeder, zoals wij dat afgelopen weekend deden (de koek valt dan wel meer uit elkaar). Deze koek is trouwens ook supersnel klaar.

Gemberkoek

100 g zelfrijzend bakmeel - 100 g havermout* - 100 g donkere basterdsuiker - 2 theelepels gemberpoeder - zout - 125 g gesmolten boter

Verwarm de oven voor op 175 graden. Meng in een kom alle ingrediënten tot een homogeen deeg. Druk het deeg uit in een (ingevette, hoewel ik me afvraag hoeveel zin dat heeft met zoveel boter in een recept) boterkoekvorm van 24 cm doorsnede. Bak de koek in 30 - 35 min. bruin en gaar. Laat in de vorm afkoelen, verdeel tijdens het afkoelen de koek alvast in 12 punten of in vierkantjes.

*als je glutenvrij meel gebruikt, ook glutenvrije havermout gebruiken!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...