04 september 2013

Olijvenbroodjes


 Deze niet-kneden olijvenbroodjes zijn gebaseerd op het recept van Jim Lahey. Heel weinig gist dus, en heel lang bij kamertemperatuur laten rijzen. Als je 's middags een keer het deeg door elkaar roert, kun je de volgende ochtend bakken zodra je wilt.

Ik heb ze gebakken om zó te eten, zonder beleg. Ik vind ze zo toch wel een beetje te weinig smaak hebben. Misschien ligt dat aan de kwaliteit olijven (Lidl), maar volgende keer doe ik er zeker wat cayennepeper of zo door.

Als ik, zoals hier, uitsluitend voor mezelf bak, dan maak ik kleine broodjes van 50 g meel per broodje. Je kunt uiteraard ook één groot brood bakken, en de hoeveelheid meel/olijven aanpassen.

Niet-kneden olijfbroodjes (6 st)

300 g meel (mengsel volkoren/wit of eigen voorkeur) - 150 g (of 1 potje) zwarte olijven, gehakt - 3/4 tl gedroogde gist (geen zout, dat zit al in de olijven) - 240 ml water

Voorbereiding:

Roer meel, gist en olijvenstukjes door elkaar. Voeg het water toe en roer alles even snel goed door elkaar. Er mag geen droog meel meer te zien zijn, en het deeg moet iets uitzakken - voeg evt. wat water toe (meelsoorten zijn verschillend in het opnemen van vocht). Dek de kom af en laat bij kamertemperatuur 12 tot 18 uur staan.

Bereiding:

Bestrooi een werkvlak met bloem (ik gebruikte maisbloem omdat ik dat over had), en haal met behulp van een deegschraper het gerezen deeg in één beweging uit de kom, laat het op de bloem terechtkomen. Vouw (ik doe dat met de deegschraper) een paar keer dubbel, zodat alle kanten met bloem bedekt zijn. Vorm een rechthoek van het deeg, en verdeel die in zes stukjes (dit gaat heel makkelijk met de rechte kant van de deegschraper). Vorm van elk stukje een broodje en leg ze op een bakplaat. Laat nog een half uur rijzen.

Bak de broodjes 30 minuten bij 200 graden.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...