09 september 2013

Friese suikerbroodjes (minder zoet)


 De junioren gaan weer naar school, we gaan proberen om dit jaar elke schooldag broodjes te bakken. Meerdere van de broers nemen namelijk helemaal geen brood mee naar school, als we alleen maar brood van de supermarkt hebben. Geen enkele belegsoort kan hen bekoren als het een paar uur in de schooltas heeft gezeten.


Vier dagen in de week krijgen ze hartige broodjes mee, en één keer zoet. Dat werden vorige week Friese suikerbroodjes, ook leuk om cadeau te doen. De junioren vonden ze, ook zonder boter erop, onweerstaanbaar lekker! En dat terwijl ik minder suiker dan bij het origineel heb gebruikt, en gemberpoeder in plaats van gembersiroop.

Ik bak elke dag 16 broodjes van 600 g meel, maar ik neem aan dat er niet veel zullen zijn die ook zoveel nodig hebben, daarom geef ik het recept voor de helft.

Niet-kneden suikerbroodjes (8)

300 g bloem - 3/4 tl zout - 1 à 1,5 tl gist - 1 tl gemberpoeder - 1 ei - 20 g gesmolten boter - warme melk - 100 g kristalsuiker - kaneel

Voorbereiding (1 dag van tevoren): Roer de bloem met het zout, de gist en het gemberpoeder door elkaar. Maak ongeveer 250 ml melk warm. Doe het ei en de gesmolten boter bij de bloem en zoveel melk dat je een mooi niet-kneden deeg krijgt (je mag geen droge ingrediënten meer zien, en het deeg moet iets uitzakken). Dek de kom af en laat hem 2 uur bij kamertemperatuur staan, daarna in de koelkast tot het brood wordt gebakken. Bereid tevens de greinsuiker voor: Roer wat kaneel door de suiker en ongeveer 1,5 eetlepel water. Spreid de suiker uit op een (snij)plank en laat drogen (roer af en toe door, zodat het mooie klontjes worden).*

Bereiding: Stort het gerezen en gekoelde deeg op een met bloem bestrooid werkvlak (gebruik een deegschraper om het uit de kom te halen). Strooi er ook bloem over, zodat het hanteerbaar is (doe dat elke keer als je last hebt van plakkerige deegkanten). Haal de kaneelsuiker erbij, breek evt. nog in kleine klontjes en werk dit door het deeg.  Verdeel het deeg in 8 stukken (dat gaat het gemakkelijkst met de rechte kant van een deegschraper (of met een groot mes), vorm van elk deegstukje een mooi broodje en leg dit afgedekt te rijzen op de bakplaat. Rijzen mag bij kamertemperatuur, 30 tot 45 minuten. Bak de broodjes bij 180 graden tot de kerntemperatuur tussen de 88 en 93 graden is. Dat duurde bij mij - verrassend genoeg - nog geen half uur!

*Inmiddels maak ik geen greinsuiker meer, maar strooi gewoon losse kristalsuiker vermengd met kaneel op het deeg. Het verschil proef je niet of nauwelijks.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...