26 april 2013

Speltbroodjes

Deze speltbroodjes zijn verrassend lekker! Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die geen tarwe verdragen, maar wel spelt. Hoe dan ook, deze broodjes, met een mengsel van volkoren speltmeel en gewone tarwebloem, zijn overheerlijk.

Het recept vond ik hier, met de kanttekening dat het brood op de foto op die website gemaakt is van 500 g speltbloem, terwijl ik een mengsel gebruikte van volkoren speltmeel en tarwebloem. Aan het deeg wordt sinaasappelsap toegevoegd vanwege de vitamine C, die het bakresultaat bevordert.

Roer 300 g volkoren speltmeel, 200 g tarwebloem, 1/4 tl droge gist, 1,5 tl zeezout, 3,5 dl water en 0,5 dl sinaasappelsap door elkaar. Dek de kom af en laat hem 12-20 uur bij kamertemperatuur staan.

Bestrooi een werkvlak met bloem, haal het deeg uit de kom en maak er een lange 'worst' van, gebruik bloem tegen het plakken. Verdeel het deeg in 10 gelijke stukken, vorm van elk stukje een bolletje. Leg de bolletjes op een bakplaat en laat ze een half uurtje rusten. Bak ze in 30 minuten bij 200°C goudbruin en gaar.
 

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...