24 april 2013

Sinaasappelcurd

 

In het kader van de aanstaande oranje-activiteiten in Nederland vandaag een recept van 'orange curd', het lichtoranje broertje van 'lemon curd'. Het recept heb ik ooit uit een oude Libelle geknipt (2004) en vandaag is het een officieel door mijn gezin goedgekeurd broodbeleg.

Sinaasappelcurd smaakt - niet geheel toevallig door de aanwezigheid van drie eieren - naar ei. En naar sinaasappel. Wij vinden het lekker.

Verwarm 100 gram boter, 165 gram suiker en 125 ml (gram) vers geperst sinaasappelsap (van ongeveer 2 sinaasappels) in een pan op zacht vuur tot de boter is gesmolten en de suiker opgelost. Klop in een aparte kom 3 eieren los. Haal de pan van het vuur en roer er met een garde de losgeklopte eieren door (ik had de eieren volgens het oorspronkelijke recept er in één keer ingegooid, maar toen kreeg ik toch stukjes gaar eiwit, vandaar het bobbelige oppervlak op de foto). Verwarm het mengsel op zacht vuur nog 6 tot 8 minuten tot het gaat binden. NIET laten koken. Schenk in een schone pot en bewaar het in de koelkast. Maximaal een maand, maar zo lang zul je het vast niet kunnen bewaren!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...