05 maart 2013

Pain d'épi met bacon en kaas


 Het leven in ons gezin is druk tegenwoordig. Zelfs zó druk, dat het bloggen erbij inschiet. Alles de juiste prioriteit...


Brood bakken gebeurt nog steeds volop. Zoals deze pain d'épi - wat korenaar betekent - met een vulling van bacon en kaas. Zo'n korenaar ziet er mooi uit, en kan eenvoudig in kleine stukken worden gebroken. Uiteraard kun je eindeloos met de vulling variëren!

Tegenwoordig maak ik graag basisdeeg op maat, dus voor één keer bakken. Juist omdat het zo weinig moeite is om te doen, maakt het niet echt uit, en zo kan ik beter inspelen op de verschillende wensen, die neerkomen op een verschillend gehalte volkoren meel en/of kruiden door het deeg.

Recept niet-kneden pain d'épi met bacon en kaas

Voorbereiding (bijvoorbeeld een dag van tevoren): Meng 500 g meel (bijv. half volkoren/half wit) met 1/2 el grof zeezout en 2 tl gedroogde gist. Roer er ruim 400 ml water door, zodat je het nog net kunt roeren en er geen droog meel meer zichtbaar is. Het deeg moet een beetje uitzakken. Dek de kom af en laat hem 2 (tot 3) uur bij kamertemperatuur staan. Zet de kom in de koelkast. Het deeg is beter te verwerken als het gekoeld is, dus laat het minimaal een paar uur in de koelkast staan.

Bereiding: Bestrooi een werkvlak ruim met bloem. Haal het deeg in één stuk (met een deegschraper) uit de kom, laat het op het werkvlak vallen. Bestrooi de bovenkant ook met bloem (gebruik steeds voldoende bloem tegen het plakken!) en verdeel het deeg in vier stukken. Duw elk stuk uit tot een rechthoek, iets kleiner dan de bakplaat (na het oprollen wordt het langer omdat het zo'n slap deeg is). Verdeel een paar in stukjes gescheurde plakjes bacon over de deeglap (3 plakjes per deeglap, of naar smaak), en strooi er geraspte kaas naar smaak over. Rol de rechthoek in de lengte op (bij mij was de rechthoek niet zo breed, ik hoefde de randen alleen maar aan elkaar vast te knijpen). Doe hetzelfde bij de overige stukken deeg. Als het te plakkerig wordt, niet wanhopen, maar gewoon nog een beetje bloem ertegenaan gooien. Leg de 'worsten' op een of twee bakplaten en laat ze een half uurtje rusten.

Knip de deegworsten in, en leg de stukken deeg beurtelings naar links en rechts, om de vorm van een korenaar te maken. Kijk evt. naar dit filmpje, vanaf ongeveer 1:00 begint hij met knippen. Kwast de bebloemde randen nog even in met melk en bak de broden bij 200°C gaar, 25-30 minuten.


Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...