12 maart 2013

Italiaanse bollen


 Vroeger - toen er nog maar weinig junioren waren en we zelfs  nog in ons vorige huis woonden - haalde ik op zaterdag vaak Italiaanse bollen. Die belegden we dan met kaas, salami, en ui of ansjovis (naar voorbeeld van de beroemde Italiaanse bollen die je in Utrecht op de Oude Gracht kon kopen), en voor de liefhebber deden we ze dan in de magnetron.


De structuur van de zachte witte puntjes die ik laatst heb gebakken, deed me aan die Italiaanse bollen denken, en dan is het een kleine stap om het recept een klein beetje aan te passen.

Ik verdubbelde het recept van de puntbroodjes, liet de suiker eruit weg en in plaats van de bolletjes tegen elkaar aan te laten rijzen in een vorm, legde ik ze op de bakplaat een eind uit elkaar. De bovenkant kwastte ik voor het bakken in met melk.
Als resultaat kreeg ik 12 heerlijke, iets compactere vanwege het gemis van de suiker, stevige bollen.
Naar believen kun je natuurlijk (Italiaanse) kruiden door het deeg doen, of een gedeelte van de bloem vervangen door volkoren meel. Lang leve het experimenteren!

Niet-kneden Italiaanse bollen (of iets wat erop lijkt) - 12 stuks

836 g bloem - 4 tl gist - 40 g aardappelzetmeel - 40 g elk (magere melkpoeder) - 3 tl zout - 100 g gesmolten boter - 300 ml lauwwarme melk - ruim 300 ml lauwwarm water - naar keuze: (Italiaanse) kruiden

Roer alles snel door elkaar, het deeg wordt door het opstijven van de gesmolten boter later wat steviger, dus maak het deeg aan de zachte kant. Dek de kom af en laat hem  twee uur bij kamertemperatuur staan, of tot het volume is verdubbeld. Zet de kom in de koelkast. 
De volgende dag (of als het deeg voldoende is gekoeld) haal je het deeg in één beweging (met een deegschraper) uit de kom, en laat het op een bebloemd werkvlak vallen. Maak er een symmetrisch figuur van (cirkel of rechthoek) en verdeel die in vier gelijke stukken (met de rechte kant van de deegschraper), die je elk weer in drie stukken onderverdeelt. Vorm van elk deegstuk een mooie bol, door een beetje extra bloem op een kant te wrijven, en die kant als een jasje om het bolletje in te stoppen. Leg de bollen op de bakplaat, een stukje uit elkaar, om nog een keer te rijzen. Zet de bakplaat deze keer op een warme plek, ongeveer een uur, totdat ze mooi gerezen zijn. Kwast de bollen in met melk voor ze de oven ingaan en bak de bollen bij 175°C gaar, ongeveer 30 minuten.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...