19 juni 2012

Glutenvrije kokoskoekjes


 Het is heel leuk om lekkere recepten te vinden die van zichzelf al glutenvrij zijn, het is ook heel leuk om een recept op zo'n manier aan te passen aan de glutenvrije variant dat het ook nog lekker is.

Dat is met deze kokoskoekjes heel goed gelukt. Al zeg ik het zelf.

Glutenvrij meel bestaat meestal uit zetmeel, wat meer vocht nodig heeft dan normale bloem. Het is dus belangrijk om hiermee rekening te houden als er een recept wordt aangepast. Verder probeer ik (eerst) recepten uit waar het meel niet zo'n substantiële plaats inneemt.

Afijn, als je superbrosse glutenvrije kokoskoekjes wilt bakken, dan kun je volgend recept gebruiken. Met deze hoeveelheden kregen wij zo'n 14 koekjes, niet al te klein. Natuurlijk is het recept zeer eenvoudig te verdubbelen.

Roer 60 g margarine zacht, voeg 80 g witte basterdsuiker toe en roer flink tot het licht en crèmig is. Klop er een half losgeklopt ei door. Voeg toe: 20 g geraspte kokos en ongeveer 80 g gezeefd glutenvrij meel (Schär) en 1/2 theelepel bakpoeder. Je hebt nu een aardig zacht deeg, waar je balletjes van draait (wij deden er 14), die je door nog eens 20 g geraspte kokos rolt. Leg ze op een bakplaat (met bakpapier). Laat er aardig wat ruimte tussen want ze vloeien nogal uit! Druk de balletjes platter met een bakspaan, en bak ze 10 tot 15 minuten bij 190 graden.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...