23 februari 2011

Schildpadbroodjes


 Vandaag was het de beurt aan Casper om iets voor de lunch te maken. Dat kwam goed uit, want juist vandaag begon hij zich weer te vervelen en hadden we weer een planning gemaakt (voor het eerst deze vakantie dus!). Het recept had hij uitgezocht uit het boek 'Bak ze bruin', uit een serie boeken die ik ooit via Felicitas heb gekocht. Deze boeken worden bij ons misschien wel het vaakst uit de boekenkast gehaald: om gewoon door te kijken, om iets uit te knutselen of te bakken, of als stevige onderlegger voor een A4-tje voor gebruik tijdens een spelletje of om op te tekenen.


De broodjes lukten gelukkig supergoed: aan de hand van de aanwijzingen in het boek heeft Casper ze zelf gemaakt: een egeltje, een bloem, een slak, boerenbroodjes en Bente maakte de schildpad. Voor 8 broodjes maak je een deeg van 350 gram witte bloem, 1 theelepel droge gist, een dessertlepel olie en 200 ml lauw water. Vijf minuten goed kneden en in acht stukjes verdelen. Daarna ga je lekker aan het boetseren met de stukjes deeg, waarna ze op een warme plaats moeten rijzen, zo'n drie kwartier. Na het rijzen de broodjes inkwasten met melk (of met losgeklopt ei), versieren met rozijnen en/of zaadjes, en 20 minuten bakken op 230 graden. 

Aangezien iedereen ze erg lekker vond, zullen ze nog wel een keer op het menu staan!



Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...