15 december 2010

We hoeven nog niet te kiezen


 Deze keer een loftrompetje over de school waarop Casper zit!

Vorige week dacht ik nog dat we in alle rust konden nadenken over wat we zouden willen met Casper: rugzak of andere school, in heerlijke onwetendheid van de brief die nog diezelfde week bezorgd werd. Hadden we ons ingesteld op de termijn van acht weken waarbinnen een beslissing zou vallen, na precies twee weken kregen we het bericht al binnen! De aanvraag is positief beoordeeld, dat wil zeggen dat wij nu moeten kiezen tussen aanmelden bij het speciaal onderwijs, of een rugzakje op de huidige school. En dat maakte het direct weer heel urgent...
We hebben ervoor gekozen om het heel breed te maken: informeren bij de speciale school of er een kans is dat hij hier in de buurt terecht kan (kan niet), en of ze wel eens horen van problemen in de busjes (horen ze niet). De school waar Casper nu zit hebben we gevraagd mee te denken over wat het beste zou zijn, of zij het zelf wel zien zitten, wat voor mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn met het rugzakje, en daarover had ik vandaag een gesprek met de juf van Casper en de directrice. Zij vertelden me dat ze hun best gingen doen om Casper de rest van groep 6 goed te begeleiden, met de extra hulp van het rugzakje. En dat de combiklas waar Casper nu in zit (groep 5 en 6) waarschijnlijk wel blijft, met wie weet zelfs twee combileerkrachten voor de klas. Ze raadden ons aan om Casper in elk geval aan te melden op de andere school, zodat zijn plekje daar zo goed mogelijk warm wordt gehouden voor na de zomervakantie. Mocht het komende half jaar zó goed gaan dat we goede verwachtingen mogen hebben voor de volgende twee jaar, dan kunnen we die aanmelding altijd weer ongedaan maken en kan hij blijven.
Met een heel prettig gevoel reed ik na dit gesprek weer naar huis. Kiezen hoeft dus helemaal nog niet - de praktijk zelf zal uitwijzen wat het beste is en dat maakt de keuze aan het eind van groep 6 vast heel makkelijk!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...