23 december 2010

ASS in de vakantie - het blije vervolg


 Dit blogje wordt getypt door een opgeluchte moeder. Zelden heb ik meer gehad aan de reacties als deze week op het eerdere blogje over de vakantieperikelen.

Er komt zelfs een boekje aan over de post - dank je wel JenS! Een ander boekje werd me aangeraden - dank je wel Ida, het boekje is besteld!
Gisteravond tijdens het koken kon ik mooi mijn gedachten even laten gaan over een dagindeling voor Casper. Op een papier zette ik vervolgens alle eet- en drinkmomenten neer, met daartussen ruimte voor bezigheden, steeds periodes van ongeveer twee uur. Rechts maakte ik 's avonds samen met Marco een lange lijst met dingen die Casper eventueel leuk vindt om te doen, van tv kijken tot aan sudoku's maken. Daarna kwam Casper naast me zitten en nadat ik had uitgelegd wat de bedoeling was, had hij nog wel wat ideetjes om erbij te zetten, zoals Engels leren. Hierna hebben we samen de dag van vandaag doorgesproken, waarbij ik geen vaste tijden aanhoud, maar gewoon: na de koffie ga je eerst boksen op je kamer (en mag Friso aan de computer), na een uur mag jij aan de computer. En dat duurt dan ongeveer weer een uur totdat we gaan lunchen.
En zo hebben we het hele lijstje ingevuld. Casper werd direct enthousiast en ging alvast dingetjes klaarzetten. En vanmorgen? No problemo. Na de koffie ging Casper blij naar boven om te boksen (dat klinkt als een hobby van hem, maar het is echt héél lang geleden dat hij dat voor het laatst deed, was nooit te motiveren), een uurtje later zat hij tevreden achter de pc. Het ging zelfs zó goed, dat hij ook nog aangestoken werd door Friso's geknutsel, iets wat helemaal niet op zijn lijstje stond. En hij zou mij aan het begin van de middag helpen met koken, maar in plaats daarvan koos hij om met Marco de boodschappen te gaan doen.
Ik ben eerlijk gezegd stomverbaasd dat het zó makkelijk op te lossen was... maar eigenlijk had ik het wel kunnen weten - gebrek aan duidelijkheid en voorspelbaarheid, gewoon letterlijk opgevat. En wat een rust brengt het om gewoon zo'n dagprogramma te maken! De tijd die daarvoor nodig is, hebben we er graag voor over.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...