15 maart 2020

Narcisme: bewustwording

 

Het eerste boek dat ik las, is het boek van Wendy Behary: Waarom gaat het altijd over jou? Ik begon het boek te lezen, maar het werd al gauw ongemakkelijk, want de schrijfster vertelt je namelijk al snel dat jij zoveel problemen hebt met je vermeende narcist omdat je zelf patronen hebt die getriggerd worden. Ze beschrijft hoe beide partners in zo'n relatie vastzitten in patronen vanuit het verleden, en hoe ze dat beiden in stand houden door hun gedrag, ook al is dat gedrag erop gericht om de problemen juist te voorkomen of op te lossen.

Ze schrijft aan de hand van voorbeelden uit haar eigen praktijk hoe dit werkt, en veel ervan was voor mij pijnlijk herkenbaar.
Ik kwam voor het eerst in aanraking met het idee dat het gedrag van mijn man veel minder expres negatief en destructief zou kunnen zijn dan ik zelf dacht. Ik leerde zien dat er een diep beschadigd kind verstopt zat achter die dikke muur van beton, een kind dat ik niet kon bereiken.

De schrijfster geeft heel nuttig advies hoe je kunt reageren op de meest lastige situaties, hoe je compassie kunt hebben voor de ander, en nieuwe manieren vindt om te reageren die niet meer gedicteerd worden door je eigen schema's en patronen uit je verleden.

Dit boek las ik in een vrij vroeg stadium van mijn verhaal. Het heeft me geholpen om in te zien dat narcisme iets serieus is. Dat het een oorzaak heeft die buiten de schuld van de persoon valt. Dat het waarschijnlijk niet zal verdwijnen. En dat ik mijn weg ermee zou moeten vinden - en dat dit mogelijk was. En... dat ik misschien zelf ook wel vastzat in destructieve patronen.


Het boek van Martin Appelo: Een spiegel voor narcisten vind ik ook een echte aanrader als je meer over narcisme wilt weten. Dit boek las ik in een veel later stadium dus ik heb het niet gebruikt in mijn eigen bewustwording, maar het verdient wel een plekje hier.

Martin Appelo is psychotherapeut en hij zegt zelf ook een narcist te zijn. Hij beschrijft op een prettige manier hoe narcisme kan ontstaan. Een ingrediënt is veel te weinig of juist veel te veel moederliefde in de eerste levensjaren. Een ander ingrediënt komt in beeld als het kind op onderzoek uit wil gaan en hierin veel te veel of juist helemaal niet begrensd wordt. Dit kan volgens hem resulteren in drie vormen van narcisme, en hij legt deze beschrijvingen naast de biografieën van een aantal bekende Nederlanders.

Ik vind het verhelderend, ook omdat hij laat zien wat er bij deze mensen heeft gewerkt en wat niet.

Achterin het boek staat een hoofdstuk met tips voor mensen die met narcisten samen moeten werken of leven. Goede tips. 


Oké, de ballon lag in mijn hand en ik gooide hem niet direct weg. Eerst werd hij opgeblazen, daarover de volgende keer  meer.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...