27 maart 2020

Corona en pleegzorg

 De maatregelen rondom corona veranderen het leven van waarschijnlijk iedereen. In mijn situatie, met aan alle kanten contacten met mensen en instanties, is dat niet anders. Belangrijke afspraken worden geannuleerd, andere afspraken gaan wel door, via conference calls of Skype. Tot nu toe kon de omgang wel gewoon doorgaan, maar gisteren hoorde ik dat er overwogen wordt om dit ook helemaal te stoppen vanuit één van de instanties (dus dat betreft dan één van mijn kinderen). Ik zou dat ongelooflijk moeilijk vinden.


Er zitten ook heel andere kanten aan. Nu de kinderen niet naar school kunnen en het aankomt op hun discipline en motivatie, komen onderliggende problemen op dit vlak ook ineens bovendrijven. Waar een kind voorheen gewoon naar school ging, aanwezig was in alle lessen en daardoor voldoende opstak om nog een redelijk cijfer te halen bij toetsen zonder eigenlijk actief mee te doen, valt dat nu helemaal weg. Zo'n probleem mag dan wel een enorm probleem zijn dat je liever niet hebt in je leven, als het er eigenlijk onder de oppervlakte toch al zat, dan is het maar goed dat het zichtbaar wordt.

Mijn geloof wordt op de proef gesteld, en dat had ik niet verwacht. Inmiddels heb ik zóveel ervaringen opgedaan dat God voor mij zorgt, dat Hij ver van te voren alles al heeft klaargelegd zodat het op dit moment gaat zoals dat het beste is. Ik heb hierdoor leren vertrouwen op de afloop van dingen, ook zonder dat ik het al zag. En dat geldt ook voor deze situatie. Toch steekt af en toe de twijfel de kop op, en dan betreft het vooral de manier waarop alles in orde zou moeten komen, en de precieze termijn. Dat zijn dingen om los te laten, want daar heb ik geen invloed op. En als ik dat loslaat, dan daalt het vertrouwen weer neer dat het gewoon goed is zoals het is. En als ik heel goed luister, hoor ik zelfs de belofte dat dit hele gedoe rondom corona zelfs positief voor mij gaat meewerken.

Ik vind het geweldig dat ik deze stem in mijn hart mag horen en erop heb leren vertrouwen. Maar ook al zijn jouw omstandigheden misschien heel anders, en hoor je nog niet zo'n stem in je hart, dan is er wel een bijbeltekst die je op jezelf kunt betrekken: "Eén ding weten wij: voor wie Hem liefhebben laat God alles meewerken voor hun bestwil, want Hij heeft een plan met hen". Rom. 8:28. In de Amplified (de meest complete en letterlijke vertaling) staat het zo: "And we know, with great confidence, that God, who is deeply concerned about us, causes all things to work together (as a plan) for good for those who love God, to those who are called according to His plan and purpose".

Zo ervoer ik het al vele malen eerder, en zo vertrouw ik erop dat dit óók geldt in deze tijd, inclusief alle gevolgen, financieel, emotioneel en praktisch, op elk vlak, die de maatregelen rondom het coronavirus met zich meebrengen!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...