25 maart 2015

Florentines

Toen ik na de middelbare school en eenjarige secretaresse-opleiding wat geld had verdiend, ben ik twee maanden in Engeland geweest. In mijn boekenkast staat nog steeds een kookboek van supermarkt Sainsbury's (recepten lukken altijd) met koekjes en ander gebak, dat ik af en toe gebruik, en achterin, geschreven in de kaft, staat een recept voor de typisch Engelse Florentines: koekjes van kokos en rozijnen (en eigenlijk ook van die rode/groene vruchtjes erdoor), en een laagje chocola onderop. Het recept heb ik van een Nederlandse die in Engeland woonde en mij dit aanraadde. Of het echt zo Engels is, weet ik niet, want als ik het op internet probeer te vinden, zie ik niet snel iets wat erop lijkt.


Omdat het erg makkelijk is om te maken, snel om te doen (behalve het wachten tot de chocola is gestold), bovendien glutenvrij, en op internet niet oververtegenwoordigd, kan het vast geen kwaad om hier het recept te plaatsen!


Florentines (20)

150 g chocola - 100 g suiker - 100 g kokos - 100 g rozijnen - 2 eieren

Bekleed een bakplaat met aluminiumfolie. Smelt de chocola en smeer die uit over de aluminiumfolie. Mijn bakplaat is ongeveer 50 x 30 cm, het wordt daar vrij dun op, evt. kun je de aluminiumfolie een opstaand randje geven om het wat kleiner te maken. Laat de chocola afkoelen.
Meng de rest van de ingrediënten en spreid dit mengsel uit over de chocola. Bak 10 minuten op 180 graden, of tot de bovenkant net iets gekleurd is. Snijd in 20 stukken.

NB de chocola moet van goede kwaliteit zijn omdat hij in de oven gaat - sommige chocola kan daar niet goed tegen. Je kunt de chocola ook evt. achteraf over de onderkant verdelen. Of over de bovenkant.

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...