08 mei 2014

Kruidenbrood


Ik ben weer aan de bak. Het is gek, maar als je gewend raakt aan elke dag eigengebakken brood mee naar school, dan vind je het niet zo lekker meer. Zo ging het tenminste met een aantal junioren. Een deel van het brood werd niet opgegeten en dat was de bedoeling niet. Ik stopte dus een poosje helemaal met het bakken.

Omdat de iets oudere junioren het meeneembrood misten, zijn we weer aan het bakken geslagen. Omdat het bakken ingepast wordt in het drukke huishouden, probeer ik voortdurend om recepten te vereenvoudigen en aan te passen, zodanig dat het snel te maken is en toch heel lekker om mee te nemen. Dit kruidenbrood is daar een goed voorbeeld van. Het is brooddeeg van volkoren en wit meel, aangevuld met gedroogde kruiden, knoflook, uipoeder en grof geraspte kaas. Voor de smeuïgheid zit er een flinke klont boter door. Dat maakt verder beleg overbodig, tenminste voor ons. Gewoon twee sneden afsnijden en in de brooddoos in de rugzak.

Niet-kneden kruidenbrood met kaas (1 groot brood)

200 g volkoren meel - 400 g witte bloem - 1 tl zout - 1 el gedroogde gist - 1 flinke klont boter of margarine, gesmolten* - uipoeder, knoflookpoeder, paprikapoeder, peterselie etc.* - grof geraspte kaas* - ca. 500 ml water (hoeft niet op een bepaalde temperatuur)

Voorbereiding: Roer alle ingrediënten snel door elkaar tot het één geheel is. Het deeg moet nog net te roeren zijn en hoort iets uit te zakken. Dek de kom af en zet hem 2 uur weg bij kamertemperatuur. Zet de afgedekte kom daarna in de koelkast tot verder gebruik**.

Bereiding: Haal het deeg uit de koelkast. Haal het met een deegschraper uit de kom en laat direct in de (indien nodig ingevette) broodvorm vallen. Strooi een klein beetje bloem bovenop en strijk de bovenkant van het brood mooi glad. Dek de vorm af (ik leg er een snijplank op) en laat nog een uurtje bij kamertemperatuur staan. Bak het brood gaar en goudbruin op 180 graden, het brood is na ongeveer 50 minuten gaar. Het handigste is om een kernthermometer te gebruiken: de binnenkant van het brood moet tussen 88 en 93 graden zijn.

* de exacte hoeveelheden heb ik hier niet - het gaat eigenlijk ook vooral om je eigen smaak
** eventueel kun je het deeg nu ook direct verder verwerken, maar gekoeld deeg is iets makkelijker te verwerken. Bovendien hoef je nu het verdere bakwerk niet te plannen: je kunt het deeg gewoon van tevoren maken (kan ook dagen van tevoren) en op het moment dat je wilt bakken, haal je het deeg uit de koelkast

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...