25 september 2013

Voor in de lunchtrommel

 Als je, zoals ik, voor elke schooldag broodjes bakt, kan het gebeuren dat je het op een gegeven moment toch veel werk begint te vinden*. Vooral het opruimen achteraf, als er een grote lap uitgerold deeg op het aanrecht heeft gelegen (al die bloem...!). Daarom ging ik op zoek naar een alternatieve werkwijze, en die heb ik gevonden, dat wil zeggen voor de hartige broodvarianten.


Het belangrijkste verschil is dat ik het gerezen deeg direct op de bakplaat leg, bestrooi met bloem tegen het plakken en met de handen uitduw tot het de bakplaat vult. Dan komt er vulling bovenop (zoals bij een pizza) en wordt het afgebakken.

Voor jullie gemak hieronder een compleet recept met deze werkwijze:

Niet-kneden schoolbroodjes - de vereenvoudigde werkwijze

Voorbereiding

Een dag van tevoren: roer een deeg van 300 g meel (in je eigen favoriete mengsel van meelsoorten, bij ons meestal half volkoren, half wit meel), 1/2 tl zout en ruim 1/2 tl droge gist, en ongeveer 240 ml water. Je mag geen droge ingrediënten meer zien en het deeg moet iets uitzakken. Dek de kom af en laat twee uur bij kamertemperatuur rijzen, zet de afgedekte kom daarna in de koelkast. 

Bereiding

Bekleed een bakplaat(je) met bakpapier. Haal het gerezen deeg met behulp van een deegschraper uit de kom en laat het op het bakpapier vallen. Bestrooi met bloem tegen het plakken en duw het deeg met beide handen uit tot het de bakplaat vult.
Bekleed het deeg met vulling naar keuze, bijvoorbeeld:
  • snijworst (of salami) en kaas (zie foto)
  • gesnipperde ham en geraspte kaas
  • ontbijtspek en kaas (het spek krimpt tijdens het bakken, maar de broodjes waren unaniem goedgekeurd)
  • tosti-quick-saus met ham en kaas
  • etcetera
Laat een half uurtje rusten, bak daarna af op 200 graden, ongeveer 25 minuten. 
Van deze hoeveelheid snijd je ongeveer 8 porties (die elk een equivalent zijn van ongeveer 2 boterhammen). 

* voor de duidelijkheid: niet het bakken van gewoon brood was veel werk, maar het 'schoolbrood', dat bij ons meestal bestond uit het uitrollen van het deeg, vullen, oprollen en in stukken steken, wat een aanrecht vol bloem achterliet

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...