05 februari 2013

Uienbrood


 Makoto is een Japanse die in Nieuw-Zeeland woont. Ze houdt van brood bakken en sinds twee en een half jaar schrijft ze daarover op haar weblog, in een leuk soort Engels. Echt, ze schrijft soms folk in plaats van fork. Vandaag kwam ik via via, zoals dat gaat, op haar weblog terecht doordat mijn interesse voor een bepaald soort brood was gewekt (dragon tail). Een van haar allereerste recepten is uienbrood, haar recept vind je hier. Ter plekke besloot ik dat gisteren te gaan maken, verzon snel een boodschap en haalde gelijk de benodigde crème fraîche. Voor deze gelegenheid roerde ik snel een extra deeg door elkaar van wit meel, dat kon mooi na het rijzen nog een paar uur in de koelkast (niet-kneden deeg is beter verwerkbaar als het gekoeld is, hoewel het ook zonder te koelen kan), dan kon het brood in het begin van de avond gebakken worden, mooi op tijd voor de dinsdagse schoollunch.

Man man, ik wilde wel dat ik de geur hiervan op het blog kon zetten! Voor het gemak zet ik deze keer het volledige recept neer, dat een variatie is op het genoemde Japans/Nieuw-Zeelandse recept:

Uienbrood met crème fraîche

voor twee stuks van ongeveer 40 x 30 cm
= 8 grote porties

ingrediënten voor het deeg:
500 g meel (broodmeel of bloem)
2 tl droge gist
1 tl zout (of 1/2 el grof zeezout)
400 ml water

voor de vulling:
3 uien, fijngehakt
scheutje olie
1/2 kippenbouillonblokje
1 bekertje (200 ml) crème fraîche

Voorbereiding (kan een aantal dagen van te voren):
Roer alle ingrediënten voor het deeg snel door elkaar in een kom tot er geen droge bloem meer zichtbaar is. Het deeg moet een beetje uitzakken. Dek de kom af en zet hem 2 uur bij kamertemperatuur. Nu kan het deeg verder worden verwerkt, maar het is beter om het een tijdlang in de koelkast te zetten (dan kun je het makkelijker verwerken, en het is ook wel heel makkelijk dat je niet steeds op de klok hoeft te kijken en het ook niet erg is als er wat tussenkomt. Het deeg schijnt 14 dagen goed te blijven, maar zover zijn wij zelf nooit gekomen).

Verhit voor de vulling een scheutje olie en bak daarin de gesneden uien zachtjes uit tot ze glazig en een beetje bruin zijn. Snijd het halve bouillonblokje fijn (of gebruik bouillonpoeder) en voeg dat toe, samen met de crème fraîche. Roer alles goed door elkaar en laat afkoelen.

Bestrooi een werkvlak met bloem en laat het gerezen deeg erop vallen. Verdeel het deeg in twee stukken, neem bloem in je handen tegen het plakken en vorm van elk stuk een mooie bal. Leg elke bal deeg op een met bakpapier beklede bakplaat en duw beide stukken deeg uit tot een mooie rechthoek van 6-8 mm dikte. Gebruik steeds wat bloem als het begint te plakken. Verdeel de vulling over de twee rechthoeken en laat alles een half uurtje rusten.

Bak de uienbroden in ongeveer 30 minuten gaar bij 200 graden Celsius.

  • sommige junioren zijn niet dol op de crème fraîche in het 'beleg'. Daarom gaan we ook nog variëren - kan niet beter!

Geen opmerkingen:

Mijn website

 Zou ik tussen al het schrijven door nog vergeten dat er ook nog een blog was... Mijn blog staat niet meer op nummer één als ik aan schrijve...